Demir Eksikliği Ve Vücut Ağırlığı

Demir eksikliğin mevcut ancak demir hapları iştahını açıyor ya da sabah içmek çok zor geliyor mideni bulandırıyor diye içmek istemiyor musun? Açken mideni biraz zorladığı hakkında haklı olabilirsin ancak iştahını açıyor diye içmezsen kaş yapacağın yerde göz çıkarırsın bunu söyleyeyim.

Mevsim geçişleri ile birlikte vücut ağırlığın direniyor, kan tahlillerinede baktırdın demir eksikliğinde mevcutsa bu yazıya bir güzel kulak ver derim.

Demir eksikliğinin farklı sebepleri vardır.
• Diyetinizde yeterli miktarda demir almıyor olabilirsiniz (özellikler hayvansal kaynaklı besinlerden alınır).
• Demir emilimini engelleyecek besinlerle birlikte demiri alıyor olabilirsiniz.
• Gastrointestinal sistemde kanamaya sahip olabilirsiniz.
• Emilim bozukluğuna sahip olabilirsiniz.

Anlaşılacağı üzere kişi demir içeren besinlerle beslense dahi yanında onun emilimini etkileyecek besinleri tükettiği taktirde demirden faydalanamaz.

Demiri iyi miktarda içeren besinler nelerdir?
Kırmızı et, tavuk, balık
Kurubaklagiller,
Yumurta
Ispanak
Üzüm

Peki ben kilolu bir insanım her şeyi yiyorum nasıl demirim eksik olur bir yanlışlık var diyenlerden misin?. O zaman eksik olması çok normal derim. Vücut ağırlığımız arttıkça vücudumuzda yer alan inflamasyon artmaktadır, bu durumda hepsidin denilen bir hormon artarak sindirim sisteminden demirin emilimini azaltmaktadır. Bu durumda ne kadar çok demir alsanız da yiyeceklerin demir içeriğinden bağımsız olarak demir emiliminiz azalacaktır.

Demir emilimini azaltan hepsidin aşırı egzersiz, uyku eksikliği, aşırı alkol ve ilaç kullanımı, stres ve enfeksiyon tarzı durumlardada artar.

Beyaz yağ dokusu 7 gün 24 saat inflamasyon sinyalleri üreten bir dokudur. Obeziteden yakınan bireylerde hepsidin uzun süre yüksek kalır buda demir yetersizliğinin diplere vurmasına sebep olur.

Obezite durumunda hepsidin karaciğerde çok üretilecek bu durumda karaciğer hücre zarına zarar verecek ve T4 hormonunun T3 hormonuna dönüşümü azalacaktır. Bu durumda tiroid işlevi bozularak hipotroidi durumuna sebep olacak ve böylece kilo verme sürecimiz hepten zorlaşacaktır. Tiroid düzenini sağlayan genlerimiz içinde demir gereklidir. Demir yetersizliğinde metabolizmamız optimal çalışmaz ve bu durumda normal T3, T4 durumunda bile hipotroid semptomları görülür.

Antiinflamatuar beslenme bu süreçte önemlidir. İnflamasyonu azaltırsanız, hepsidin normal seviyesine gelecektir ve diyet demiri daha iyi çalışacaktır.

Antiinflamatur besinler nelerdir?

Çilek, yaban mersini, domates, balık, ceviz, zencefil, zerdeçal, böğürtlen.

Demir emilimini azaltanlar; (Demir içeren besinleri aşağıda yer alan besinlerle birlikte tüketmeyiniz)

Tahılardakifitatlar, mayalandırma bu durumun önüne geçer.
Çayda bulunan tanenler
Koyu yeşil sebzelerde bulunan oksalatlar
Diyette posanın çokluğu (tam tahıllar, çavdar)
Polifenolleriiçeren çay, kahve kakao

Demir emilimini artıranlar;(Demir içeren besinleri aşağıda yer alan besinlerle birlikte tüketmeniz demirden daha fazla yararlanmanızı sağlayacaktır)

C vitamini içerene besinler, limon portakal ve kivi gibi.
Yeterli protein içeren diyetler